Jyväskylän yliopiston kirjastorakennuksen peruskorjaus valmistuu - Lähde aukeaa käyttöön elokuussa 2021

Jyväskylän yliopiston kirjastorakennuksen peruskorjaus on pian valmis! Lähde-rakennus aukeaa yliopistolaisten ja kansalaisten käyttöön uuden lukuvuoden myötä.

Peruskorjaus on edennyt suunnitelmien mukaisesti ja pysynyt aikataulussa. Parhaillaan peruskorjausta viimeistellään ja rakennus luovutetaan yliopiston käyttöön 15.6.2021. Rakennuksen luovutuksen jälkeen alkaa tilojen kalustaminen ja varustaminen, joka kestää elokuun puoliväliin asti. Henkilömuutot tiloihin alkavat 16.8.

Maanantaista 30.8.2021 alkaen Lähteessä käytössä ovat esimerkiksi kirjastopalvelut ja Student Lifen tilat:

• Avoimen tiedon keskuksen kirjastotoiminnot käynnistyvät Lähteessä maanantaina 30.8. Myös Mattilanniemen ja Ylistönrinteen kirjastot siirtyvät Lähteeseen. Aallon lukusali jatkaa toimintaansa omatoimipisteenä.
  • Uusien Student Life -tilojen ensisijaisena tarkoituksena on tarjota opiskelijoille opiskeluhyvinvointia tukevaa ohjausta ja toimintaa. Tilat aukeavat 30.8. ja ensimmäisellä viikolla järjestetään Avoimien ovien viikko, jolloin on tarjolla hyvinvointitoimijoiden ja -toimintojen esittelyjä, lyhyitä vastaanottoaikoja, ohjattuja hyvinvointiharjoituksia sekä pientä purtavaa ja arvontaa.
  • Lähteen ravintola Taide ja kahvila Tiede avautuvat elo-syyskuun vaihteessa. Ravintola tarjoilee Kela-tuettua opiskelijaruokaa.
  • Avoimen tiedon keskuksen museotoimintojen tietopalvelut ja kuva-arkisto muuttavat G-rakennuksesta Lähteeseen syyskuun aikana. Museon näyttelypisteet jatkavat toimintaansa Vesilinnassa ja Soihdussa.

Syyskuun ajan rakennuksen ja näiden eri toimintojen käyttöönotto on vielä vaiheessa ja näin ollen eri palveluissa voi olla väliaikaisia rajoituksia.

Rakennuksen eri tilojen, palveluiden ja tekniikan käyttöönotto jatkuu läpi syksyn 2021, avajaisviikko huipentaa käyttöönoton tammikuussa 2022

Elokuun lopussa avattavien toimintojen lisäksi Lähteeseen tulee muitakin palveluita ja tiloja niin yliopiston opiskelijoiden ja henkilöstön, kuin muidenkin kansalaisten käyttöön. Tilojen käyttöönotto jatkuu porrastetusti läpi syksyn 2021.

Tulossa on myös esimerkiksi opastettuja kierroksia rakennuksessa JYU:n opiskelijoille, henkilöstölle ja muulle yleisölle. 30.9. jälkeen alkaa taidekokoelmien ripustaminen rakennukseen.

Lähde-rakennus toimii jatkossa kotipesänä tiedekasvatuskonsepti Tietoniekalle, joka tarjoaa tieteellistä tietoa kaikille kansalaisille, tiede- ja taidekasvatuksen sekä -viestinnän keinoin. Tietoniekka vahvistaa yliopiston yhteiskunnallista vaikuttavuutta sekä yliopiston ja maakunnan toimijoiden yhteistyötä. Lue lisää konseptista JYUnity-verkkolehdestä.

Varsinaisia avajaisia kaikille kansalaisille päästään viettämään tammikuussa 2022, jolloin Lähteen tapahtuma- ja näyttelytoiminta käynnistyy. Kerromme avajaisjuhlallisuuksista tarkemmin syksyn aikana!

Uudistettu Jyväskylän yliopiston kirjasto Lähde on tiedon, oppimisen ja hyvinvoinnin kohtaamispaikka. Peruskorjaus tarkoittaa Jyväskylän yliopiston kirjastorakennuksen muodonmuutosta kirjastosta uudenlaiseksi, eläväksi, arkkitehtuuriltaan ainutlaatuiseksi kohteeksi ja monipuolisen palvelun oppimiskeskukseksi niin yliopistolaisille kuin muillekin kaupunkilaisille. Kiinnostavien tiede- ja taidetapahtumiensa ja korkeatasoisten näyttelyidensä ansiosta se on mielenkiintoinen kohde niin kaupunkilaisille kuin kaupungissa vieraileville. Kirjastorakennus on jatkossa entistä vahvemmin avoin portti kampukselle.

Lisätietoja: