Lähde-kirjaston ravintolapalveluiden toteuttajaksi valittiin Compass Group

Compass Group tuottaa syksystä 2021 alkaen Jyväskylän yliopiston kirjasto Lähteen ravintola- ja kahvilapalvelut ja sekä kokous- ja tapahtumatarjoiluja. Ravintolatoimija Lähteeseen valittiin julkisen avoimen kilpailutuksen kautta.

Tarjouksensa kilpailutuksessa jättivät Compass Group Finland Oy:n lisäksi Juvenes Oy, Semma Oy ja Sodexo Oy.

- Olimme varautuneet, että tämä avoin tarjouskilpailu herättää kiinnostusta. Jyväskylän yliopiston Seminaarinmäen kampuksen vahva kulttuurihistoriallinen sivistysperintö ja maailmanluokan arkkitehtuuri tarjoavat vetovoimaisen toimintaympäristön myös palveluntarjoajalle. Korostimme tarjouspyynnössä, että palvelun tarjoaja on omassa roolissaan mukana edistämässä suurelle yleisöllekin avointa koko kaupungin kampusta, kertoo Päivi Seppä, Jyväskylän yliopiston talous- ja palvelujohtaja.

Tarjouspyynnössä toimijalta edellytettiin sitoutumista yliopiston strategian mukaisiin arvoihin avoimuus, eettisyys, laatu ja luottamus sekä laadittavassa palvelusopimuksessa kestävän kehityksen mukaiseen toimintaan. Palvelun tarjoajalla on myös tärkeä rooli olla mukana yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin ylläpitäjänä ja kehittäjänä ravintolassa ja kahvilassa.

Palveluntuottajalla tuli olla aikaisempaa kokemusta ravintolapalveluntuottajana korkeakoulussa, jossa on Kelan ateriatuki. Palveluntuottajalta vaadittiin lisäksi riittävät ammatilliset, tekniset, taloudelliset ja muut edellytykset toiminnan toteuttamiseksi. Soveltuvuusvaatimukset perustuivat Hankintalain 1397/2016, lukuun 10. Kaikki tarjoajat täyttivät soveltuvuusvaatimukset ja tarjoukset vertailtiin tarjouspyynnössä esitettyjen vertailuperusteiden mukaisesti.

Tarjouspyynnössä valintaperusteina olivat hinta ja laatu. Hinnan painoarvo oli 40 pistettä ja laadun painoarvo 60 pistettä. Hintavertailussa vaikuttivat mm. ns. volyymituotteiden ja tapahtumajärjestelyjen tarjoilupalveluiden hinta. Laadun osalta valintaperusteina olivat mm. ravintolapalveluiden toiminnan kuvaus sekä tapahtumatarjoilujen järjestäminen.

- Compass Group valikoitui tarjouspyynnössä esitettyjen valintaperusteiden mukaisesti ravintolapalveluiden toteuttajaksi ja sai vertailun perusteella eniten pisteitä, sanoo Irja Rissanen, Jyväskylän yliopiston hankintapäällikkö.

- Olemme erittäin iloisia saadessamme hoitaaksemme Jyväskylän yliopiston uudistetun kirjastorakennus Lähteen ravintolapalvelut, sanoo asiakkuuspäällikkö Hannele Pirhonen Compass Group Suomelta.

- Suomessa toimimme ravintolapalvelutuottajana 35 korkeakoulukohteessa ja kansainvälisesti yli 40 maassa. Kehittämispanostuksemme yliopisto- ja korkeakoulumaailmaan vahvistuu uusien asiakkaiden myötä entisestään. Palvelumme tuovat ihmiset kampukselle ja yhteen, nyt enemmän kuin koskaan.

Mitä Compass Group tuo Lähteen ravintola- ja kahvilatarjontaan?

- Intohimomme makuun, laatuun ja kumppanuuteen on johtanut ainutlaatuisiin konsepteihimme ja räätälöityihin ratkaisuihin, joita tuomme mukanamme Lähteen palveluihin. Esimerkkinä tästä on Lähteen kahvila Tieteeseen tuleva kahvilakonseptimme, joka on aito kahvilakokemus opiskelun ja työn lomassa: pohjoismainen, urbaani ja rento kahvila, joka piristää päivää ja luo kaivatun tauon opiskelun ja työn keskelle, Pirhonen kuvailee.

- Digitaalisuus on myös kiinteä osa sujuvia palvelujamme ja asiakkaat voivat tilata tuotteita etukäteen netin tai apin kautta. Lisäksi tuomme kahvilan yhteyteen myös Campus Shopin, joka toimii myös itsepalveluperiaatteella kahvilan palveluaikojen ulkopuolella.

Ravintola Taide tarjoilee ensisijaisesti Kela-tuettua opiskelijalounasta.

- Tuomme myös korkeakouluille kehittämiämme Campus-ratkaisujamme Lähteen perusopiskelijalounasta täydentämään. Ruoan valmistamme aina sesongin mukaisista parhaista raaka-aineista, kertoo Pirhonen.

Kahvila Tiede on avoinna aamusta iltaan ja tarjolla on monipuolisia tuotteita. Compass Group täydentää yliopiston kahvilapalveluja myös uudenlaisella kasvisruokakonseptillaan.

- Kahvila Tiede tarjoaa hyvinvointia herkullisten kahvilatuotteiden, aamiaisen, lounaan ja välipalojen sekä anniskelun merkeissä. Kahvilan tuotteet leipurikondiittorimme itse hyödyntäen sesongin mukaisia ja lähellä tuotettuja raaka-aineita, Pirhonen kuvailee.

- Lisäksi täydennämme palvelutarjoomaa myös uudella kasvisruokabuffet-konseptillamme, joka on noussut erityisesti korkeakouluopiskelijoiden suosioon. Herkullinen, monipuolinen ja värikäs kasvisruoka maistuu yhtä hyvin niin flexaajille kuin vannoutuneille kasvissyöjillekin. Yhä useampi haluaa tehdä vastuullisempia valintoja, ja arvostaa ruoan ravitsevaa ja hyvinvointia lisäävää vaikutusta.

Lähteen ravintola Taide ja kahvila Tiede avautuvat elo-syyskuun vaihteessa.

Lisätietoja:

JYU: Timo Piispanen, tilapalvelupäällikkö, timo.piispanen@jyu.fi, +358408054998
Compass Group Finland Oy: asiakkuuspäällikkö Hannele Pirhonen, hannele.pirhonen@compass-group.fi, 0447119578