Jyväskylän yliopiston kirjasto Lähde avautuu maanantaina 30.8.

Peruskorjattu yliopiston kirjastorakennus avautuu yleisölle maanantaina 30.8. klo 7.30. Syyskuun alkuviikkoina rakennuksessa on paikalla aulaoppaita opastamassa käyttäjiä rakennuksen palveluihin.

Avoimen tiedon keskuksen kirjastotoiminnot käynnistyvät Lähteessä maanantaina 30.8. Myös Mattilanniemen ja Ylistönrinteen kirjastot siirtyvät Lähteeseen. Aallon lukusali jatkaa toimintaansa omatoimipisteenä. Lähteen ravintola Taide ja kahvila Tiede avautuvat myös 30.8. Ne ovat kaikille avoinna.

Rakennuksen eri tilojen, palveluiden ja tekniikan käyttöönotto jatkuu vaiheittain läpi syksyn 2021. Tulossa on myös opastettuja kierroksia rakennuksessa opiskelijoille, henkilöstölle ja muulle yleisölle. Lokakuussa alkaa taidekokoelmien ripustaminen rakennukseen. Avajaisviikko huipentaa uudistetun rakennuksen käyttöönoton tammikuussa 2022.

Uudistettu Jyväskylän yliopiston kirjasto Lähde on tiedon, oppimisen ja hyvinvoinnin kohtaamispaikka. Loppuvuodesta 2021 alkaen kirjastorakennuksessa toimii yliopiston Avoimen tiedon keskuksen kirjasto-, tutkija- ja museopalvelut. Lisäksi Jyväskylän yliopiston kirjasto Lähde on avoin tutkimuksen esittelemiselle, koulutukselle, tiedekasvatukselle sekä kansalaistieteelle. Lähteen tapahtuma- ja kansalaistiedetila avautuu tammikuussa tarjoamaan tieteellistä tietoa kaikille. Rakennuksessa on myös opetustiloja, opiskelijoiden hyvinvointitoimintaa (Student life) ja yliopiston digipalveluiden toimitilat.

Täydellinen peruskorjaus Arto Sipisen suunnittelemaan rakennukseen

Arkkitehti Arto Sipisen (1936–2017) suunnitteleman Jyväskylän yliopiston kirjastorakennuksen peruskorjaus käynnistyi keväällä 2019. Yliopiston kirjasto on toiminut rakennuksessa vuodesta 1974 lähtien.

Pääsuunnittelijana toimi Ari Sipinen, Arkkitehtitoimisto Sipinen Oy:stä. Lähde-rakennuksen rakennuskustannukset olivat noin 23 miljoonaa euroa. Projektinjohtourakoitsijana hankkeessa toimi Skanska Talonrakennus Oy.

Rakennukseen tehtiin täydellinen peruskorjaus ja tilamuutokset Jyväskylän yliopiston tarpeisiin. Peruskorjauksessa huomioitiin rakennuksen suojelutavoitteet: muuntojoustavuus, ulkoarkkitehtuuri värityksineen ja materiaaleineen, sisätilojen värimaailma sekä kirjaston aulatilan ja sen valoikkunoiden säilyttäminen. Myös kestävän kehityksen periaatteet huomioitiin monin tavoin. Hanke on saanut jo Euroopan johtavan rakentamisen ympäristöluokitusjärjestelmän suunnitteluvaiheen BREEAM-luokituksen ja sen arvio on Excellent.

- Hankkeen sisältö ja toiminnot suunniteltiin yhdessä yliopiston henkilöstön kanssa yhteiskehittämisen menetelmin. Toivomme, että tilat palvelevat hyvin tulevia tarpeita ja käyttäjiä. Rakennustyöt myös valmistuivat pääosin aikataulussa ja kustannusarviossa, valottaa Aki Havia, rakennuttamisen ja ylläpidon johtaja Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:stä.

- Rakennuksen peruskorjauksella pystyimme tukemaan yliopistokirjaston toimintaympäristössä tapahtuvaa merkittävää muutosta. Pohjakerrosten entiset kirjavarastojen tilat mahdollistavat nyt enemmän opetus- ja ryhmätyötilaa sekä vapaita kokoontumisen paikkoja. Näitä opiskelijamme ovat kaivanneet koronapandemian aikana, talous- ja palvelujohtaja Päivi Seppä Jyväskylän yliopistosta sanoo.

Aukioloajat:

• Lähde on auki ma-pe klo 7.30-21, la klo 7.30-17 ja su klo 11-16.
  • Kirjaston asiakaspalvelupiste on avoinna ma-pe klo 10-20 ja la klo 11-16.
  • Ravintola Taide on avoinna ma-pe klo 10.30-16 ja Kahvila Tiede ma-pe klo 7.30-16 (30.8.-30.9. välisen ajan).

Lisätietoja:
Pirjo Vuorinen, Jyväskylän yliopisto, puh. 040 550 6099, pirjo.vuorinen@jyu.fi