Kirjaston kokoelmat muuttuvat ja muuttavat

Kirjastorakennuksen peruskorjaus alkaa kesällä 2019. Tämä aiheuttaa muutoksia kirjastopalveluiden ja kirjaston kokoelmien sijoittumisessa. Muuton aikanakin Avoimen tiedon keskus varmistaa, että JYU:n opiskelijat ja henkilökunta saavat kaiken tarpeellisen tiedon käsiinsä.

Kirjastorakennuksen peruskorjaus alkaa kesällä 2019. Tätä ennen kirjastopalvelut ja osa kokoelmista siirtyvät väistötiloihin Mattilanniemen ja Ylistönrinteen kampuskirjastoihin. Tuleviin tiloihin ei tule mahtumaan nykyistä määrää painettuja kokoelmia, joten aineistoja siirretään myös pysyvästi muun muassa Kanavuoren kokoelmakeskukseen ja Kuopion Varastokirjastoon.

Kirjaston hyllyistä siirretty aineisto on edelleen saatavilla, vaikka sen sijainti muuttuukin. Varsinaisen muuton aikana aineiston käsille saamisessa on luonnollisesti viivettä. Kirjojen ja lehtien saatavuus kannattaa aina tarkistaa etukäteen JYKDOKista, jossa pyrimme pitämään kokoelmiemme sijaintitiedot ajan tasalla.

Sekä muiden kirjastojen kokoelmat että elektroniset aineistot ovat jatkossa entistäkin tärkeämmässä roolissa aineistojen saamisessa. Esimerkiksi Kuopion Varastokirjaston laajoista tieteellisistä kokoelmista kirjallisuuden tilaaminen on JYU:n opiskelijoille ja henkilökunnalle nopeaa ja ilmaista. Varastokirjaston tiedot löytyvät JYKDOKista omalta välilehdeltään, jossa voi kätevästi tehdä tilauksen. Artikkelikopion saa omaan sähköpostiinsa jo saman päivän aikana, ja kirjan saapuminen kestää yleensä pari arkipäivää.

Muuton aikanakin Avoimen tiedon keskus varmistaa, että JYU:n opiskelijat ja henkilökunta saavat kaiken tarpeellisen tiedon käsiinsä. Jos aineistoa ei löydy, kannattaa tuttuun tapaan ottaa yhteyttä Avoimen tiedon keskukseen ja tehdä vaikka hankintaesitys, joiden perusteella kartutamme kokoelmiamme jatkuvasti. Lisäksi kaukopalvelumme hoitaa kirjojen ja artikkelien tilaamisen tarvittaessa mistä tahansa maailman kolkasta.

Ari Muhonen
Johtaja, Avoimen tiedon keskus