Collective Access - käyttöliittymä

takaisin

CollectiveAccesin käyttöliittymä muodostuu lomakkeista, joiden kautta tapahtuu tietojen syöttäminen ja editointi, sekä raporteista, jotka määrittävät miltä näyttävät hakutulokset, PDF -tulosteet sekä yhteenvedot.

Lomakkeet

Aineistojen syöttäminen ja muokkaus tapahtuu lomakkeiden (editor) kautta.  Lomake koostuu vapaasti nimettävistä välilehdistä (screens), jotka puolestaan koostuvat metatietokentistä ja relaatioista. Metatietokentät voivat olla esimerkiksi tekstikenttiä tai ne voivat perustua listaan (pudotusvalikko) tai ne voivat olla myös metatietokenttänipppuja, jotka koostuvat useista alikentistä.

CA:ssa voi määritellä erilaisia lomakkeita erilaisille objektityypeille. Alla on esimerkki tapahtuman lomakkeesta (haastattelu), jossa kysytään haasteteltua, haastattelijaa, aikaa, kuvausta ja sitä missä objektissa varsinainen sisältö on.

haastattelu_lomake.png 

Raportit

Raporttien avulla voidaan joustavasti määrittää mitä kohteen tietoja käyttäjä näkee yhteenveto -kohdassa tai hakutuloksissa. Alla on on näkyvissä haastattelutapahtuman yhteenveto.

haastatteluraportti.png

Relaatiot eri kohteiden välillä voidaan esittää linkkeinä, joten aineistossa liikkuminen on sujuvaa. Jos ylhäällä olevasta näkymästä klikataan haastateltua "Farmeria", niin päästään seuraavanlaiseen näkymään:

henkilöraportti.png

Käyttöliittymän konfiguroiminen

Lomakkeiden ja raporttien luominen ja muokkaaminen tehdään admin-käyttöliittymässä. Käyttäjät voivat luoda myös henkilökohtaisia raportteja mieltymystensä mukaan ilman admin-tunnuksia. Yllä olevassa kuvassa näkymä henkilön tietoihin on luotu henkilöraportin pohjalta. Tältä kyseinen raportti näyttää admin-käyttöliittymässä:

henkilöraportti_in_edit.png

Oikeassa reunassa näkyvät raporttiin valitut kentät ja vasemmassa reunassa kaikki käytettävissä olevat kentät. Relaatioiden kohdalla voidaan valita mitä relaatioita halutaan näyttää ja mitä nimeä niistä käytetään. Esimerkiksi "haastattelut" kohta näyttää tähän henkilöön liittyvistä tapahtumista ainoastaan ne, jotka on linkitetty henkilöön "haastateltu" -nimisellä suhteella.

Tarkempaa raportin säätämistä voidaan tehdä display templeittien avulla. Näistä löytyy lisätietoa täältä: https://docs.collectiveaccess.org/wiki/Display_Templates

Yhteenveto

CA:n käyttöliittymä on monipuolisesti konfiguroitavissa tavalla, joka tekee aineistosta helposti navigoitavan. Myös lomakkeiden joustavuus on hyvä asia, jotta lomakkeista saadaan inhimillisiä eikä luetteloija joudu kahlaamaan loputtomassa metatietokenttien suossa.